Sajnos ez még mindig nem csak egy orban legend, íme évleértékelő sorozatunk második része. Trafikmutyi, kultúrharc, sallerek Európának és Közgép. Hát, nem ez volt életünk nyara.
MÁJUS
Indul a trafikmutyi!
„Az a lényeg, elkötelezett jobboldalinak kell lenni” – mondta Horváth István szekszárdi polgármester a trafikmutyit bizonyító hangfelvételen. A lényeg az volt, hogy „ne a szocik győzzenek”, és persze hogy a haverok újabb busás üzlethez juthassanak kormányzati segédlettel.
És úgy is lett, ahogy lennie kellett: legjobban talán azok jártak, akik Rogán Antallal ápolnak jó kapcsolatot. Így trafikhoz juthatott az V. kerületi polgármester társasházi szomszédja, valamint Fidelitas-os bizalmasának testvére is. De jutottak koncessziók bőven a kormányközeli kapcsolataikról jól ismert CBA tulajdonosoknak és rokonaiknak, fideszes és KDNP-s önkormányzati képviselők és polgármesterek rokonságának és barátainak is. Ja és persze Lázár János haverjának, Sánta Jánosnak, a Continental nevű dohánycég veztőjének – akinek a gépén egyébként a trafiktörvényt írták – az ország trafikosának, és Mészáros Lőrinc családjának, Felcsút kiskirályának is. Miközben sok ezer kis bolttulajdonos került a csőd szélére.
Unokáink is fizetni fogják: a trafikosok markát összesen közel 20 milliárd forintos kártérítés ütné abban az esetben, ha egy új kormány úgy alakítaná át a koncessziós rendszert, hogy az veszélyeztetné a mutyival szerzett előnyöket.
JÚNIUS
Elesett a kultúrharcban a Nemzeti Színház
A Fidesz a Jobbik kulturpolitikáját megvalósítva nem újította meg Alföldi Róbert Nemzeti Színházi igazgatói kinevezését. Így a szélsőjobbnak átadott Új Színház és a József Attila Színház után a Nemzetiben is a politika győzedelmeskedett a művészet felett. Az igazgatói pályázat kimenetele persze senkinek sem okozott meglepetést, hiszen az igazgatóválasztással megbízott bizottság tagjainak jelentős részét igen nehéz lett volna függetlenséggel megvádolni.
A közönség egyébként máshogy szavazott: az igazgatóváltás hírére olyan roham indult a Nemzeti előadásainak jegyeiért, hogy összeomlott a színház jegyrendszere. Áprilisban már olyanok is akadtak, akik a jegyiroda előtt a szabad ég alatt éjszakáztak, csakhogy biztosan bejuthassanak még az utolsó előadások egyikére, internetes aukciós oldalakon pedig több tízezer forintos áron cseréltek gazdát Alföldi búcsúelőadására, a Mephistóra szóló jegyek.
Vidnyánszky bejelentése szerint „szakrális intézménnyé” alakítja a korábban a hazai színházi élet megújításában jeleskedő teátrumot, de egyelőre megtölteni is nehezére esik a nézőteret.
JÚLIUS
Óva intjük Európát!
A magyar parlament nyilatkozatában ítéli el az Európai Uniót a Tavares jelentés miatt
Júliusban egy Örkény egyperces elevenedett meg a Parlament üléstermében: a magyar Országgyűlés nyilatkozatban ítélte el a Tavares-jelentés elfogadása miatt az Európai Uniót! Orbán Viktor napirend előtti felszólalásában így fogalmazott: az Európai Parlament igazságtalan döntése súlyosan sérti mind Magyarországot, mind a magyar embereket. A Tavares-jelentés csorbítja a tagállami szuverenitást, külföldi nagyvállalatok érdekeit szolgálja, és a háttérben megkérdőjelezhetetlenül az ellenzéki EP-képviselők összeesküvése fedhezhető fel. A miniszterelnök vélhetően megfeledkezett arról, hogy még ellenzéki képviselőként országa uniós elítélésére buzdított, sőt az uniós források megvonását javasolta brüsszeli fórumokon.
Szégyenpadon Magyarország – csak éppen ezt a szégyent nem Tavares, vagy Orbán ellenzéke hozta a hazánkra, a Tavares jelentés pedig nem Magyarországot, hanem Orbán Viktort és eszelős kormányzását illette kritikával.
AUGUSZTUS
Hiba csúszott a rendszerbe!
Nem a Közgép nyert egy pályázaton!
Szomorúsággal vegyes megrendültséggel olvastuk a hírt, miszerint egy tendert nem a Közgép nyert. A Nemzeti Együttműködés Rendszerének 3 éves gépezetébe bizonyára homokszem került, amikor az M43-as autópálya új szakaszának kivitelezésére kiírt közbeszerzésen a Közgép csak a második helyen végzett.
A homokszemet szerencsére gyorsan sikerült eltávolítani, így egy hónappal később Simicska Lajos és Nyerges Zsolt cége már az M4-es autópálya egy újabb szakaszának 32,6 milliárd forintos megbízásával vigasztalódhatott.